Ljubav (milosrđe) oduzima budućnost zlu

ama-a-tu-enemigo-blog-toto"Ljubiti svoje neprijatelje, dobro činite svojim mrziteljima, blagoslivljajte one koji vas proklinju, molite za one koji vas zlostavljaju. Onomu tko te udari po jednom obrazu, pruži i drugi, i onomu tko ti otima gornju haljinu ne krati donje. Svakomu tko od tebe ište daji, a od onoga tko tvoje otima ne potražuj." Sve su ovo Isusovi imperativni zahtjevi njegovim učenicima, slušateljima i kršćanima bilo kojeg vremena.

Uistinu možemo kazati da se radi o tvrdom i zahtjevnom govoru, koji ne dopušta nikakve druge alternative. Gledajući iz perspektive mentaliteta današnjeg društva, obilježenog nužnošću uspjeha do kojeg se dolazi najčešće nadmetanjem i pobjedom nad drugim na borilištu konkurencije, ove Isusove riječi zvuče poprilično naivno. Kao što je Isusov križ ludost i sablazan svijetu, tako i ove Isusove riječi možemo označiti kao „ludost" evanđelja, koje nas često u očima svijeta čini „naivčinama", koje je lako ismijavati, ponižavati, iskorištavati i zlostavljati. Ove riječi su zahtjevi Božje ljubavi ali ujedno i pokazatelj koliko je ta ljubav u stvarnosti zahtjevna. Radi se o teškom, gotovo neispunjivom i utopističkom, zadatku, kojeg Isus stavlja pred svakoga tko ga želi istinski i vjerodostojno nasljedovati. Isusa se može slijediti samo čista srca. U življenju i ispunjavanju Kristova stava iskrene ljubavi prema svakom čovjeku vjernik raste i sazrijeva duhovno. Navedene Isusove riječi možemo sažeti jednim zahtjevom: „budite milosrdni". Drugo ime za ljubav je milosrđe. „Budite milosrdni kao što je Otac vaš milosrdan". Bez milosrđa nema spasenja. Sam Bog je iz ljubavi i milosrđa prema čovječanstvu, poslao svoga Sina za spasenje svih ljudi, tj. grešnika. Koliko god da nam se činilo da ova Isusova zapovijed ljubavi i milosrđa nadilazi ljudsko shvaćanje pravednosti, ona želi nas posvijestiti da osveta ili uzvraćanje istim zlo za pretrpljeno zlo, što je bilo poznato u Starom zavjetu: oko za oko, zub za zub, isključuje milosrđe. „Ljubiti neprijatelje i moliti za svoje progonitelje" Isusov je imperativ potvrđen u trenutku njegove smrti na križu. Ovi Isusovi zahtjevi su sastavni dio njegova križa. Nitko ne može biti Isusov učenik bez uzimanja Isusova križa u potpunoj slobodi. Živeći prema ovim riječima, kršćanin uči i shvaća što znači to Isusovo „odreći se samoga sebe" bez čega je nemoguće nositi Isusov križ. Prihvaćanje Isusova križa je odluka za čovjekoljublje, mirotvorstvo i nenasilje, pa čak i pod cijenu vlastitog trpljenja nasilja. Ljudski je zlom odgovoriti na zlo, nasiljem na nasilje. Ali na taj način zlo i nasilje preživljavaju i razbuktavaju se. Zlo se ne može pobijediti i iskorijeniti na ljudski način. Zlo se jedino može pobijediti na Božji način: ljubavlju, milosrđem, nenasiljem, praštanjem. Zlo ne može preživjeti bez ljudskog srca. Kad čovjek prašta, ljubi, odriče se svakog oblika nasilja, živi milosrđe, tada zaustavlja zlo pred svojim srcem i tako mu oduzima budućnost i moć u njegovom životu. Marko Bijelić OP